Thursday, September 11, 2008

Allah Know Best

Itulah ungkapan yang terbaik dalam mentafsirkan kehidupan kita yang sebenarnya. Ya, mungkin kadang-kadang kita akan mempertikaikan sesuatu yang bukan menjadi kehendak kita, namun “ALLAH KNOWS BEST”. Kita merancang, allah juga merancang, dan sebaik-baik perancangan adalah dari pencipta yang haq. Ana ingin memetik kata-kata yang dihantar oleh sahabat ana melalui henset, ‘God will answer PRAYERS in three ways… He says YES & GIVES you what u WANT. He says NO & GIVES you something BETTER. He says WAIT & GIVES you the best in his own time. Listen to your heart and believe … “ALLAH KNOWS BEST”.

Apa jua yang terjadi atau belaku menyimpan seribu satu hikmah yang tidak dapat dijangkakan oleh akal fikiran kita. Namun, seharusnya kita memanjatkan syukur kehadrat ilahi walau apa pun yang terjadi kerana “ALLAH KNOWS BEST”. Kadang-kadang kita akan rasa kesakitan, kegembiraan, kesedihan, kepiluan, keluh kesah dan macam-macam lagi perasaan yang allah anugerahkan, sekali lagi “ALLAH KNOWS BEST”.

DIA yang menganugerahkan kepada kita semua agar kita dapat merasai betapa nikmatnya kehidupan yang fana ini. Itupun jika digunakan pada jalan yang sepatutnya, jika tidak ia hanyalah seumpana mebinasakan diri sendiri di lembah kebinasaan.

Boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.(Al-Baqarah:216)

Kita meminta untuk kuat, dan Allah berikan kesusahan, untuk membuat kita lebih tabah.
Kita meminta untuk bijak, dan Allah berikan masalah untuk diselesaikan.
Kita meminta untuk kaya, dan Allah berikan otak dan anggota untuk kerja.
Kita meminta untuk berani, dan Allah berikan bahaya yang mendatang.
Kita meminta untuk kasih sayang, dan Allah berikan peluang untuk menolong sesama insan.

Apa jua yang kita minta “ALLAH KNOWS BEST”.

0 comments: