Wednesday, November 12, 2008

Trio syuhada


Imam Al Bukhari meriwayatkan di dalam Sohihnya (hadith 2818):

Daripada Salim (Maula Umar) katanya: “Abdullah bin Abi Aufa menulis kepadanya bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Dan ketahuilah bahawa syurga itu di bawah bayangan pedang.”

Subhanallah, saya terkedu seketika, bila membaca blog seorang sahabat tentang pemergian trio syuhada (trio pengebom tragedi Bom Bali I, Amrozi, Ali Ghufron dan Imam Samudra), betapa indahnya syahid di jalan Allah.. boleh tonton klip video di address ini. (http://www.youtube.com/watch?v=3cEEhxRKkC8)

Firman Allah s.w.t : Dikalangan orang beriman, ada pemuda-pemuda yang membenarkan janji mereka kepada Allah (untuk berjuang membela Islam). Maka dikalangan mereka ada yang telah selesai menunaikan janji tersebut (lalu mendapat syahid) dan dikalangan mereka juga, ada yang sedang menunggu-nunggu giliran (untuk syahid). Dan mereka sekali-kali tidak akan mengubah janji mereka kepada Allah sedikitpun - Al-Ahzab : 23.

semoga allag mencucuri rahmat ke atas roh mereka.. Al-Fatihah.....

Allah matlamat kami
Rasul ikutan kami
Al-Quran panduan kami
Jihad jalan kami
SYAHID cita-cita tertinggi kami...

Hidup Mulia atau Mati Sebagai Syuhada!

Allahuakbar3X!!!

serahkan segalanya kepada Allah untuk menilai...
Baca Lagi!
Tuesday, November 11, 2008

"Adakah Anda Bunga Atau Mutiara?"

Tajuk yang indah ini menarik perhatian saya ketika saya membaca satu soalan yang ditujukan kepada para gadis: ?Adakah anda bunga atau mutiara?? Bunga cantik, begitu juga dengan permata. Mana satukah yang anda pilih? Ya, bunga baunya wangi, warnanya cantik, menggoda dan menarik, manakala permata tinggi harganya dan cantik juga.


Tetapi, bunga umurnya pendek. Cepat layu jika dipanah terik matahari atau diganggu oleh tangan manusia atau binatang. Mungkin ada orang memetiknya, lalu ia akan layu dengan cepat. Umur bunga sangat pendek.

Sedangkan permata akan kekal kelihatan cantik selama-lamanya jika ia terus berada di dalam cenkerangnya. Ia tidak bersinar melainkan kepada yang berhak dan layak.

Kedua-duanya cantik tetapi kecantikan mutiara berkekalan sementara kecantikan bunga hanya sementara. Demikian juga dengan para gadis. Gadis yang tidak menutup aurat cantik tetapi ia sama seperti bunga. Manakala gadis yang menutup aurat dengan sempurna adalah mutiara yang amat cantik. Pasti terdapat perbezaan antara kedua-duanya.

Oleh itu wahai saudariku! Wahai orang-orang yang merindui syurga dan merindui para pemuda di dalamnya yang kekal abadi serta kenikmatan yang berpanjangan! Ketahuilah syurga Allah mahal harganya! Ketahuilah syurga Allah mahal harganya!

Setiap gadis yang beriman bahawa Allah sebagai tuhannya, Muhammad saw sebagai nabinya dan Islam sebagai agamanya hendaklah memerhatikan firman Allah swt (surah Ali ?Imran ayat 102):

Maksudnnya: ?Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.?

Kembalilah!

Islam bererti menyerah, menerima serta tunduk kepada segala perintah Allah dengan penuh kerelaan dan reda.

Apakah yang Allah swt perintahkan kepada anda wahai muslimah?! Dia memerintahkan anda supaya menutup aurat. FirmanNya (surah al-Nur ayat 31):

Maksudnya: ??dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju dengan tudung kepala mereka??

FirmanNya lagi (surah al-Ahzab ayat 36):

Maksudnya: ?Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara, (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka.?

Jika benar anda muslimah, ini bererti anda menyerah, menerima dan tunduk kepada perintah Allah. Jika anda menyerah, menerima dan tunduk kepada perintah Allah, kenapa anda tidak menutup aurat anda?

Aku memohon bantuanMu, wahai Tuhan!

Daripada sekeping hati yang cintakan kebaikan bagi anda dan bercita-cita agar anda mengecapi kemanisan iman? daripada sekeping hati yang bimbang anda akan berjauhan daripada Allah? yang bimbang hati anda menjadi gelap? yang bimbang keburukan-keburukan yang akan mencacatkan lembaran amalan anda hasil daripada pandangan nakal para pemuda dan pemudi yang menjadikan anda sebagai ikutan kerana tidak menutup aurat, meskipun hati anda dipenuhi dengan segala kebaikan? meskipun segala kebaikan yang anda lakukan, daripada kepingan hatiku ini, saya mengharapkan kebaikan untuk anda. Kuatkan semangat dan bermulalah dari sekarang! Ucapkanlah ?aku memohon bantuanMu, wahai Tuhanku! Bantulah daku menghadapi diriku sendiri dan godaan-godaan dunia? Aku bertawakkal kepadaMu, wahai Tuhanku. Engkaulah segala-galanya bagiku? Tiada Tuhan bagiku selainMu. Maka perelokkanlah seluruh hal ehwalku.?

Renungan

Sekarang saya tujukan perkataan ini pula kepada setiap wanita yang telah memakai tudung. Ia adalah seruan agar setiap wanita yang telah memakai tudung agar mereka berdiri di hadapan cermin dan bertanya kepada dirinya sendiri: ?Adakah tudung saya ini bersesuaian dengan kehendak Allah? Adakah akhlak saya bertepatan dengan kehendak Allah.? Sesetengah wanita yang telah memakai tudung menyangka dengan meletakkan secebis kain di atas kepalanya itulah segala-galanya, sedangkan dia memakai pakaian yang sempit dan jarang serta tidak menjaga akhlak dan adab Islam.

Maka ketahuilah wahai wanita yang telah memakai tudung bahawa tudung anda bukanlah segala-galanya. Jika benar anda memakainya kerana mahu mendapat keredaan dan kecintaan Allah serta kerana mentaatiNya semata-mata, maka sekali lagi ketahuilah bahawa tudung adalah pakaian Islam yang mempunyai beberapa syarat. Tudung juga adalah akhlak dan adab serta membantu anda untuk melakukan ibadat-ibadat yang lain.

Katakan tidak!

Saya menyeru kepada anda wahai muslimah untuk berkata tidak kepada:

1. Pakaian yang sempit dan jarang.
2. Pakaian yang mendedah aurat di tepi pantai, di majlis-majlis keramaian dan di mana-mana sahaja.
3. Wangi-wangian dan solekan.
4. Seluar sendat yang menyakitkan mata dan hati setiap orang yang cemburukan agamanya kerana melihat para gadis memakainya dengan begitu bersahaja tanpa menyedari kesannya terhadap para pemuda.

Saya menyeru anda wahai muslimah untuk memerhatikan diri anda di dalam cermin sebelum anda keluar rumah. Perhatikan dari depan dan belakang? Adakah pakaian anda bertepatan dengan kehendak Allah?

Bagaimana sepatutnya pakaian anda?

1. Hendaklah menutup seluruh badan kecuali muka dan tangan.
2. Tidak jarang. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud: ?Akan ada di kalangan umatku nanti wanita yang berpakaian tetapi bertelanjang. Kepala mereka seperti bonggol-bonggol unta. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan memperoleh baunya.?
3. Tidak sempit. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud: ?Malu dan iman adalah beriringan.?
4. Tidak disapu dengan bau-bauan.
5. Pakaian itu sendiri bukan perhiasan. Firman Allah swt (surah al-Nur ayat 31) yang bermaksud: ?? dan janganlah mereka (wanita-wanita yang beriman) memperlihatkan perhiasan mereka??

Anda di dalam syurga

Wahai muslimah! Wahai mukminah! Sabda Rasulullah saw yang bermaksud: ?Sesiapa yang meninggalkan sesuatu kerana Allah, nescaya Allah akan menggantikannya dengan yang lebih baik.? Wahai wanita yang tidak memperlihatkan perhiasannya kerana Allah sedang dia difitrahkan suka kepada perhiasan, dengarlah sabda Rasulullah saw berkenaan sifat wanita-wanita dunia di dalam syurga kelak.

Sabda baginda saw yang bermaksud: ?Dengan sembahyang, puasa dan ibadat mereka kepada Allah swt, Allah menghamparkan cahaya di atas muka mereka dan memakaikan sutera berwarna putih, pakaian berwarna hijau dan perhiasan berwarna kuning di atas badan mereka. Dapur mereka adalah mutiara dan sikat mereka adalah emas. Mereka berkata: ?Kami kekal abadi dan tidak akan mati. Kami penuh kelembutan, sama sekali tidak menyusahkan. Kami akan terus muda, tidak tua selama-lamanya. Ketahuilah bahawa kami sentiasa reda, tidak marah sama sekali. Bergembiralah bagi sesiapa yang memiliki kami dan kami memiliki mereka.? (Riwayat al-Tirmizi)
Baca Lagi!
Thursday, November 6, 2008

Alahai Suami...huhu

Sepasang suami isteri, dah lama kahwin tapi tak ada cahaya mata. Si suami teramat lah kedekut, bukan setakat taik idung masin, Taik mata pun masin gak. Salah satu xtvt tahunan mereka ialah mengunjungi satu pameran udara.

Tahun pertama, si isteri nak sangat naik sebuah pesawat ringan. Pergilah mereka berjumpa dengan pilot pesawat tu. "Encik, berapa saya kena bayar untuk menaiki pesawat ni?" tanya si suami "Tak mahal encik, cuma RM50 untuk satu pusingan" jawab pilot tu.. "Uuiishh..mahalnya,tak jadi la saya nak naik" jawab si suami lalu menarik tangan Isterinya berlalu dari situ.

"Alaa... abang ni, RM50 pun nak berkira, Setahun sekali je bang, dah lama saya nak naik pesawat cam tu" rayu si isteri dengan nada manja dengan harapan si suami akan ubah fikiran. "Jgn nak ngada2, RM50 tu banyak benda lain kita boleh beli" Kecewalah si isteri atas sifat kedekut suaminya. Buka! nnya tak mampu,dlm bank melambak lagi duit dia.

Tahun kedua, mereka pergi lagi. Si isteri sekalilagi memujuk Suaminya untuk menaiki pesawat tu. Berjumpa lah mereka dengan pilot tu, pilot yg sama tahun lepas. Tapi kali ni, bayaranya dah jadi RM80... Apa lagi sekali lagi kecewa lah si isteri tadi.


Tahun ketiga, mereka Pergi lagi... Si isteri tadi awal2 lagi dah pujuk si suami untuk menaiki pesawat ringan tu. "Baiklah, kalau bayaranya kurang dr RM30, kita naiklah"kata suami yang membuatkan si isteri menarik muka masam krn dia tahu bayarannya pasti akan meningkat lagi tahun ni.

Mereka menuju ke pesawat yang sama cam tahun lepas dan jumpa ngan pilot yang sama juga. Seperti yang dijangkakan, bayaranya dah jadi RM100. Segeralah si suami menarik tangan isterinya berlalu dr situ. Si pilot td yang kesiankan si isteri yang saban tahun mengimpikan untuk menaiki pesawat tu memanggil mereka semula. "Encik, berapa yang encik sanggup bayar?" "Aku cuma nak bayar bawah RM30 ajer"jawab si suami.

Setelah berfikir seketika, berkatalah si pilot tadi "Baiklah, Encik boleh naik pesawat tu dengan bayaran RM20 sahaja tapi dgn satu syarat" Gembiralah si suami tadi, RM20 ajer "tapi apa syaratnya" "semasa di udara, encik dan isteri encik tak boleh Mengeluarkan satu suara pun. Kalau bersuara juga, saya akan kenakan bayaran RM10 bagi setiap perkataan yang keluar dari mulut encik atau isteri encik" jawab pilot td sambil tersenyum.

"Baiklah saya setuju" jawab si suami dengan yakin bolehnya. Maka, naiklah mereka akan pesawat tu. Pilot tadi pun ada niat lain sebenarnya. dia nak ajar si suami yang kedekut tadi. Dia pun buat lah aksi2 acrobatik yang diakui membahaya. Macam2 aksi dia buat, tapi hairan gak dia sbb suami isteri yang duduk kat belakang dia tak menjerit pun.

Dia cuba lagi buat aksi2 yang merbahaya, berpusing2 pesawat tu, tapi still senyap gak. Setelah muslihat dia tak berjaya, pilot tu pun mendaratkan lah pesawat dia.
Rasa rugi pulak sbb cuma boleh dpt RM20 ajer. Bila dah mendarat, Cuma si suami yang turun dari pesawat tu. "Ehh? mana isteri encik?"tanya pilot tu terkejut. "Dia dah jatuh masa kau pusing2 pesawat tadi" "Hahh apasal tak cakap" "Kalau aku cakap nanti kena tambah bayaran lak" jwb si suami Sambil menghulurkan RM20 kepada pilot td dan terus berlalu...

Moral: Carilah suami yang mengasihi isterinya
Baca Lagi!
Tuesday, November 4, 2008

Hiburkan Hati


Hiburkan hati sikit dengan cerita ini... selamat menghadapi final exam buat semua teman2 yang bakal menenpuhinya.. Rempuh dengan semangat... good luck.. chayok2!!

Di sebuah kg ada 3 org remaja yg suka lepak. Sorang tu nama dia Ali, sorang tu Budin dan sorang lagi Ciko. Aktiviti seharian diorang ni menybbkan tok imam tak senang duduk. Pd satu hari tok imam tu dtg dg niat nak tarbiyah diorang ni.

Maka berlakulah beberapa insiden cabar-mencabar.
Tok imam tu cabar 3 remaja tu ke surau waktu Maghrib nanti.

Si Alipun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nanti kami buktikan yg kami bukan la jahil sgt spt yg disangkakan" .

Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib pergilah 3 remaja tu kesurau.

Tok imam pun suruh Ali azan. Tanpa berlengah terus je Ali azan, "Allah Ta'ala... Allah Ta'ala..." Dg segera tok imam merampas mikrofon drp Ali & menyuruh tok bilal azan semula. Terselah kejahilan Ali.

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali tak khusyuk, angkat dua kali pun tak khusyuk jgk lg..

Masuk je kali ketiga, Budin panggil tok imam. "Tok,tokduduk kat belakang, biar saya jadi imam."
Tok imam pun undur le ke belakang.

Budin pun angkat le takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba2 je si Budin ni pusing ke belakang dan berkata, "Aa, tengok! Sekali jee tokkkk!!"

Lalu batallah solat Budin. Yg lain2 pun ikut berenti sambil ketawa terbhk2.

Tok imam pun mintak pulak si Ciko jadi imam. Si Ciko pun terus ke depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang.
Siap dg wirid2nya sekali. Punyalah respek tok imam kat si Ciko niii...

Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si Ciko ni... Tapi dgn bongkaknye si Ciko berkata,

"He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu.Kalau tak, lagi dasyat aku sembahyang.
He heee..."
Tok imam pun terkedu & terpana...
Baca Lagi!
Wednesday, October 22, 2008

Maruah dan Keras Hati


Dalam bab Karektor dan Keistimewaan Aisyah, Sulaiman An-Nadawi dalam karyanya bertajuk Aisyah: Keanggunan Sebenar menceritakan salah satu perwatakan Aisyah yang menarik perhatianku, ‘Maruah serta Keras Hati’. Begini penulis menceritakan sebagai membuktikan sikap ini terbentuk dalam diri wanita unggul itu:

Walaupun Aisyah adalah wanita yang rendah hati, namun dalam hal tertentu beliau agak keras hati. Beliau tidak suka hidup di bawah telunjuk orang lain. Kadang-kadang sifat keras hatinya ditunjukkan dengan sikap merajuk kepada suaminya.

Seperti dalam peristiwa fitnah haditsul ifki, Aisyah berkeras enggan pergi kepada suaminya walaupun wahyu berkenaan kesucian dirinya sudah diturunkan. Ucapan pertama yang keluar daripada pesuruh Allah adalah, “Bergembiralah, wahai Aisyah! Allah sudah membebaskanmu daripada segala tuduhan”.


Ayat 11 surah an-Nuur yang menegaskan kesuciannya adalah seperti berikut, “Sesungguhnya orang yang membawa berita yang dusta itu adalah segolongan daripada kalangan kamu; Janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang antara mereka akan mendapat hukuman sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya, dan orang yang mengambil bahagian besar dalam menyiarkannya antara mereka, akan beroleh seksa yang besar (di dunia dan di akhirat)”.

Selepas ayat itu diwahyukan, ibu Aisyah menyuruhnya pergi kepada Nabi Muhammad.

Aisyah enggan lalu menjawab, “Demi Allah, saya tidak akan mendatangi beliau. Hanya Allah yang saya puji kerana Dialah yang menurunkan wahyu dan membebaskan diriku daripada segala tuduhan”.

Bukhari, Muslim, Nasa’i dan Ibnu Hibban mengisahkan, “Aisyah akan bersumpah dengan ‘Demi Tuhan Muhammad’, tetapi lain halnya semasa merajuk. Semasa merajuk, beliau biasanya bersumpah dengan kata, ‘Demi Tuhan Ibrahim’ ”.

Walau bagaimanapun, sikap keras hati dan ucapannya semasa merajuk itu adalah dalam konteks hidup berumah tangga.

Anak saudaranya, Abdullah bin Zubair adalah orang yang dikasihinya. Abdullahlah orang yang memenuhi segala keperluan Aisyah. Aisyah memang pemurah, suka bersedekah sehingga habis apa sahaja yang dimilikinya. Oleh itu, Abdullah pernah berkata, “Sepatutnya tangan-tangan Aisyah itu diikat”.

Aisyah terdengar kata-kata Zubair itu lalu berkata, “Apa? Tangan saya perlu diikat? Saya bernazar tidak akan bercakap dengan Abdullah bin Zubair lagi”. Nazar ialah janji menunaikan sesuatu apabila hasrat tercapai.

Bukhari mencatatkan, “Nazar Aisyah itu merisaukan Abdullah bin Zubair. Abdullah pun meminta pertolongan daripada beberapa orang suku Quraisy. Beberapa org bapa saudara Nabi Muhammad pun turut diajak. Aisyah akhirnya mengalah lalu membatalkan nazarnya. Sebagai tebusan kepada nazarnya, beliau memerdekakan 40 orang budak suruhan”.

Secara umumnya, orang yang keras hatinya sukar berlaku adil. Sifat keras hati serta mampu berlaku adil adalah dua perkara yang berlawanan. Hanya mereka yang sudah mencapai akhlak yang sempurna sahaja mampu menyatupadukan dua sifat yang bertentangan ini. Tetapi, Aisyah sudah diasuh oleh pendidik terunggul iaitu Nabi Muhammad. Tidak hairanlah sekiranya beliau mampu menyatupadukan dua sifat yang bertentangan ini. Walaupun keras hatinya, namun beliau sentiasa dapat berlaku adil.

Abdurrahman bin Syamasah pernah datang berjumpa Aisyah bagi bertanya berkenaan satu masalah. Aisyah bertanya, “Kamu dari mana?”

“Saya dari Mesir”, jawab Abdurrahman.

“Bagaimana sikap pemerintah kamu dalam perang yang baru sahaja terjadi ini?” tanya Aisyah.

“Kami menyukainya. Jika unta salah seorang daripada kami mati, beliau menggantikannya dengan unta lain. Jika budak suruhan kami meninggal dunia, beliau juga akan menggantikannya dengan budak lain. Jika kami memerlukan nafkah, beliau akan memberikan kami nafkah”.

“Walaupun pemerintah kamu itu tidak adil ke atas saudara saya, Muhammad bin Abu Bakar, namun saya tetap mahu menyampaikan kata-kata Nabi Muhammad. Kata-kata ini dinyatakannya di dalam rumah ini juga, ‘Ya Allah, sesiapa yang berkuasa atas umatku ini lalu dia menyusahkan mereka, maka susahkanlah dia. Dan sesiapa yang berkuasa atas umatku lalu ia menyayangi mereka, maka sayangilah ia’ ”. Hadis ini direkodkan oleh Muslim.

Seusai membaca bab ini, aku cuba merenung dalam diri. Keras hati… Sungguh kuakui sikap itu telah sebati dalam diri. Terkadang aku sendiri berasa cuak, kenapa mesti terlalu keras. Dan memang ada ketikanya aku tidak mampu bersikap adil lantaran belitan sikap keras hatiku. Paling teruk sekali apabila aku tidak mampu bersikap adil kepada diriku sendiri. Itu telah cukup membuktikan betapa akhlakku belum cukup sempurna, sesempurna akhlak wanita unggul yang cuba kucontohi itu. Aisyah…, seindah namamu begitu jua akhlakmu… Moga aku mampu mencontohimu sebagai seorang hamba yang tercipta selaku wanita..
Baca Lagi!
Tuesday, October 21, 2008

CINTA AGUNG

Aku tahu engkau tuhanku adalah Cinta Agung
Aku pun mahu mencintai-MU
Aku tahu mencintai-MU amat perlu
Dari-MU ku kecap segala kabahagiaan
Ya Allah, Aku berusaha ke arah itu
Tapi cintaku pada-MU Tuhan selalu terganggu
Banyak yang datang mengganggu
Nafsuku dan syaitan terkutuk
Dunia yang mempesona menggamit selalu
Di waktu itu ku lupa kepada-MU


Cintaku jauh sekali
Sekali sekala datang juga
Walaupun sedikit terasa indahnya
Kemudian ku lupa lagi

Adakalanya lupaku pada-MU berpanjangan sekali
Kemudian sekali sekala sedar kembali tentang Cinta Agung
Engkau patut dicintai
Selepas itu ku lupa lagi
Begitu cintaku pada-MU Tuhan
Dengan kelalaian silih berganti

Oh.. Tuhan
Dengan hati yang sedih ini
Tolonglah aku dengan rahmat-MU
Bantulah aku mencintai-MU
Agar cinta yang palsu sembuh sendiri
itulah harapanku padaMu Tuhan..
Baca Lagi!
Friday, October 17, 2008

Entah ape2 Entah V2

nak sambung sikit lagi. tapi tak tau la nak mula dari mana sebab tak berapa ingat dah.... :-) . dipendekkan cerita, tibalah hari kejadian, tujuan utama berkunjung kesana. tapi sebelum tu, teringat peristiwa semalam, dalam kul 1 pagi gak la menaiki kuda menuju ke rumah kejadian masak-memasak, alhamdulillah selamat sampai.. lepas tu adalah tuan rumah keluarkan keropok, lama tak makan. syukran. dekat kul 2 pagi gak la baru berhenti makan. hehe. tu sebab sebab semua dah mengantuk.

Di pagi sabtu, agak lama dibuai mimpi (maklumlah kepenatan-huhu). tiba2 terima col dari sorang sahabat suruh pegi ambik dia n adik2 lain sekali. nasib baik la ada kereta, bleh angkut xalau tak jenuh la naik kuda.huhu. mula2 ingatkan ada 4 or 5 orang je adik2 yang nak naik keta. nasib baik 3 orang dah naik lrt, so jumlah kesemua 8 orang. di tengah jalan menuju kesana, di stesen lrt ternampak la adik2 ni tengah tunggu teksi. kesian la plak. so sumbat la lapan2 kat dalan kete, 9 sekali ngan driver.. xalau jumpa pak suadara tepi jalan habis lah.. kesian kereta 2. naik bonggol sikit rapat sampai bawah.hehe..

selepas hantar adik2 tu ke rumah th, pulang balik ke rumah kejadian masak-memasak... sampai sana boleh dikatakan semua tak siap lagi, tengah memasak la katakan. 7 orang yang berada di rumah sewa, 5 naik kereta. 2 lagi naik kuda. disebabkan chef utama kepenatan, kami yang menaiki kuda pegi la lewat sikit. sampai2je hampeh semua dah siap majlis 2, tunggu nak makan je... tapi tak pe la lagi seronok.. rindu betul kat adik2 ni.. lama dah tak jumpa. semua dah makin comel2 dah.. maklumlah lepas raya(pulun ape saja). tapi sedihnya tak semua sahabat2 yang dapat datang. tapi alahamdulillah boleh dikatakan berjaya juga majlis tersebut. tahniah kepada penganjur. tahun depan buat lagi tapi pindah tempat la buat kat hotel ker...huhu.

selapas solat zohor, pergi la beraya umah kak chik.. seterusnya ingat nak follow pergi umah senior kat n9, tapi takut tak sempat sebab malam tu dah nak naik bus. jadi pulanglah ke rumah balik ditemani seorang sahabat. tiket bas kul 9 malam. kira2 kul 8.30 bertolak ke pudu naik kuda hitam... tapi tak tau la plak shabat ni tak tau sangat jalan kat sana.. dengar2 cite sesat mencari jalan pulang berjam2.huhu..kesian... tapi tak pe la ujian..hehe

turun tunggu bas di terminal, kul 9.10 belum muncul bas ni, gelisah gak. maklumlah sorang2. akhirnya bas sampai, tapi naik gak darah putih, tengok2 semua lelaki (bahaya betul naik bus malam), dijangkakan sampai ke skudai lebih kurang kul 1 pagi... nasib baik ada exroomate tersayang yang sudi datang ambik ngan awan terbang..huhu.. xalau tak menangis sorang2 den kat stesen bus tu pagi2 buta.

nak dijadikan cerita, time sampai stesen nak berhenti tu, bus plak tak berhenti, laju plak bawak tu. terlepas la sikit sampai skudai prade. dah ler semak samun kat tepi tu.. seram gak,, dah la pakai tudung labuh duk situ sorang2 pagi2 buta.. tiba2 kereta peronda polis datang, tanya macam2... (bagus gak polis johor ni) tapi tak lama lepas tu kawan n awan terbang pun sampai dalam kul 2 pagi gak.. alhamdulillah la semua selamat.. entah ape2 entah cite nie,,, saje jer nak asah skill menaip. jangan marah.. moral of the story is xalau bleh pergi mana2 tu berteman expecially girlz..
Baca Lagi!

tertarik mendengar ikim semalam mengenai dalam segmen kupasan buku. walaupun ada buku kat depan yang perlu di hadam, em, tapi tak hadam-hadam juga. panelnya adalah ustaz zaharudin, membincangkan soal soal halal dan haram dalam urusan ekonomi lebih kurang (tak tau la tajuk yang betul buku tu, sebab tak dengar dari awal). jadi hari ini jari jemari ini menjengah ke web site ustaz zaharudin untuk mengetahui lebih lanjut tentang soal ekonomi ni. tapi terjumpa artikel ini. moga bermanfaat khususnya buat wanita. <------->

Terdapat beberapa pertanyaan tentang doa yang khusus bagi kaum wanita samada dewasa dan kanak-kanak untuk mengelakkan mereka dari terperangkap dalam situasi yang boleh membawa kepada rogol, pencabulan dan lebih dahsyat lagi deraan seks yang diakhiri dengan pembunuhan.

Maka di sini, selain doa dari hadis sohih pelindung setiap kali keluar rumah yang telah saya paparkan di artikel berkenaan Al-Marhumah Nurin Jazlin sebelum ini. Iaitu :-

رَسُولَ اللَّهِ يقول من قال بِسْمِ اللَّهِ الذي لَا يَضُرُّ مع اسْمِهِ شَيْءٌ في الأرض ولا في السَّمَاءِ وهو السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُصْبِحَ وَمَنْ قَالَهَا حين يُصْبِحُ ثَلَاثُ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُمْسِيَ

DALAM sebutan rumi : BISMILLAH ALLAZI LA YADURRU MA'ASMIHI SYAIUN FIL ARDI WA LA FIS SAMAIE , WAHUWAS SAMI'UL 'ALIM

Ertinya : Rasulullah s.a.w didengari berkata sesiapa yang berdoa : "Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah maha mendengar dan maha mengetahui" sebanyak 3 kali, maka ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika subuh 3 kali, ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya" ( Riwayat Abu Daud, 4/323 ; At-Tirmidizi, 5/465 dan Ahmad ; Tirmizi : Hasan - Teks doa berwarna Merah Syeikh Syuaib ; Hasan)

Ingin saya utarakan satu lagi doa sohih yang dibaca oleh isteri Nabi Ibrahim a.s (iaitu Siti Sarah) yang menyebabkan para lelaki zalim termasuk rajanya melarikan diri, saya sertakan sekali sumber rujukannya dari hadis Nabi s.a.w.

اللّهُمَّ اِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ اني آمَنْتُ بِكَ وَبِرَسُولِكَ وَأَحْصَنْتُ فرجي إِلاَّ على زوجي فَلاَ تُسَلِّطْ عَلَىَّ الْكَافِرَ

DALAM SEBUTAN RUMI : ALLAHUMMA IN KUNTA TA'LAMU INNI AAMANTU BIKA, WA BIRASULIKA WA AHSONTU FARJI ILLA 'ALA ZAWJI FALA TUSALLIT 'ALAYYA AL-KAFIR WA AZ-ZALIM

Ertinya : Ya Allah, jika engkau mengetahui bahawa aku beriman kepada Mu dan Rasul Mu, dan aku menjaga kehormatanku hanya untuk suamiku, maka lindungilah aku daripada dikuasai oleh orang-orang kafir dan zalim" ( Riwayat Al-Bukhari, no 2104, 2/722 ; Sunan Al-Baihaqi, 5/97; Musnad ahmad, 2/403 ; Fath Al-Bari, 6/393; Umdat Al-Qari, 12/30 ; Sohih )

Semoga ia dapat dihafaz dan di amalkan oleh semua wanita Muslimah, Cuma jangan lupa bahawa doa ini bersoifat tawassul dengan amal soleh anda, iaitu apabila diikat dengan imannya dengan Allah s.w.t dan RasulNya dan telah dijaga kehormatannya dan sudah tentu auratnya.

Justeru, seolah-olah kemaqbulan doa ini juga diikat tentang kewajiban untuk beriman dengan Allah dan rasulNya dan menutup aurat anda. Tanpanya, doa ini masih amat digalakkan untuk dilakukan, cuma jaminan seolah-olah lebih pasti bagi yang apa yang dikatanya (dalam doa ini) menepati apa yang sebenarnya penampilan fizikal anda.

Justeru, jika berbaju kebaya terbelah, baju sendat menampakkan susuk tubuh, berpakaian nipis seolah telanjang, bersolek canggih seperti artis bukan Islam..sudah tentu doa ini sahaja belum cukup mampu menjaga anda. Bukan kerana Allah s.w.t tidak mampu, tetapi Allah s.w.t tidak anggap wanita itu layak dek kerana kedegilannya sendiri.

Fikirkanlah.

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/

12 Ramadhan 1428 H

24 September 2008

Baca Lagi!
Wednesday, October 15, 2008

Isu Kampung Plentong – Menuntut Sebuah Keadilan

Seramai 34 orang wakil Gabungan Bertindak Mahasiswa Selatan (GBMS) yang terdiri daripada GAMIS Johor dan DEMA telah turun ke Kampung Baru Plentong Tengah untuk mengadakan tinjauan di kampung tersebut. Hasil daripada tinjauan kami, kami mendesak pihak kerajaan untuk mengadakan satu resolusi yang terbaik bagi kepentingan semua pihak terutamanya penduduk.

Tindakan menghalau 3000 penduduk bukanlah satu penyelesaian yang terbaik. Ini kerana kebanyakan penduduk adalah peneroka tanah yang telah 24 tahun menetap di situ. Sebahagian daripada penduduk juga telah mengeluarkan wang pendahuluan bagi mendapatkan hak milik tanah ini. Kami memohon agar pihak kerajaan membuat keputusan yang terbaik baik bagi memastikan kebajikan rakyat terjaga.


Sekiranya penduduk dihalau daripada kawasan ini tanpa pembelaan yang sewajarnya, banyak pihak yang akan mendapat kesan negatif. Diantara kesannya adalah

-Tempat kerja akan menjadi jauh bagi penduduk yang telah berkerja.

-Anak-anak yang bersekolah juga terpaksa menanggung kesan jika dihalau kerana sekolah juga akan menjadi jauh.

-Segala usaha yang dilakukan untuk membuat rumah selama ini, menjadi sia-sia sahaja.

-Pelajar yang akan mengambil peperiksaaan PMR dan SPM juga akan terganggu konsentrasi mereka terhadap pelajaran dan peperiksaan.

Sehubungan dengan itu, kami berharap agar pihak kerajaan dapat melanjutkan kes ini selama 2 tahun lagi dan mewujudkan satu biro khas bagi menyesaikan isu ini. Ia adalah bagi memastikan penyelesaian secara baik dapat dibuat dan untuk memastikan tiada keganasan dan kezaliman berlaku.

sumber :http://gamisjohor.blogspot.com/
.
Baca Lagi!
Tuesday, October 14, 2008

Entah Ape2 Entah

Alhamdulillah dapat juga sedikit masa untuk mencoret sesuatu di blog ini. sebelum ini hanya menjengah kerana kekangan-kekangan waktu yang menghimpit. banyak yang perlu diselesaikan terlebih dahulu kerana minggu ini memang minggu stress. dengan test dan asingment yang perlu dihantar macam tak cukup waktu plak rasanya. (padahal main banyak juga). tapi tak pe lah. yang berlalu biar berlalu, yang akan datang yang perlu diatur sebaik mungkin.

terfikir balik perjalanan menuju ke ibu kota jumaat lepas untuk (jamuan raya). menaiki bas selama 4 jam memang memenatkan. tapi taklah sepenat balik kampung (lagi lama) kan senang xalau naik awan terbang.... dalam perjalanan, saya menelefon kawan untuk mengambil di hentian pudu. Alhamdulillah, ada yang sudi menjemput. sampai je disana hujan sudah turun renyai2, waktu sudah hampir maghrib dan perut sudah berbunyi untuk diisi. maklumlah dari pagi tak makan (sempat makan maggi je kat bilik..hehe). tapi makin lama, makin lebat hujan, kesian plak kat sahabat tu, tapi tak pe lah tarbiyah...huhu.

asyik sedang menunggu kawan kat tepi kaki lima tu. tiba-tiba datanglah seorang lelaki jual al-quran. yang kelakarnya, dia kata promosi hari raya, satu juz RM1. lepas tu saya tanya balik, kiranya 30 juz RM30. mulalah dia promosi, katanya dari al-azhar la, susuh nak dapat la kat sini, stok limited la, macam-macam lagi la. manusia sekarang alquran pun boleh dijadikan barang untuk mangaut keuntungan dengan jalan yang menipu. setelah berbagai alasan yang saya bagi barulah dia pergi dari situ.

jam dah dekat kul 7, tapi sahabat ni tak sampai2 lagi. tiba2 muncul sebuah kuda hitam.. rupanya tulah dia yang ditunggu2. lama tak naik kuda kat kl, best gak, ingat nak jadi pembonceng jer, tapi sahabat ana plak sakit kepala sebab kena hujan, so kena la jadi penunggang. saya memang dah lapar sangat dah, so ajaklah sahabat tu pergi makan. lama tak makan kat ss. akhirnya sampai gak tapi sayangnya, masakan tak best sangat...

nanti sambung lain kali la, kawan dah ajak stdy balik. esok ada test. doakan bleh jawab...
Baca Lagi!
Tuesday, October 7, 2008

Cinta Sejati


Seorang hamba sahaya bernama Tsauban amat menyayangi dan merindui Nabi Muhammad saw. Sehari tidak berjumpa Nabi, dia rasakan seperti setahun. Kalau boleh dia hendak bersama Nabi setiap masa. Jika tidak bertemu Rasulullah, dia amat berasa sedih, murung dan seringkali menangis. Rasulullah juga demikian terhadap Tsauban. Baginda mengetahui betapa hebatnya kasihsayang Tsauban terhadap dirinya.

Suatu hari Tsauban berjumpa Rasulullah saw. Katanya "Ya Rasulullah, saya sebenarnya tidak sakit, tapi saya sangat sedih jika berpisah dan tidak bertemu denganmu walaupun sekejap. Jika dapat bertemu, barulah hatiku tenang dan bergembira sekali. Apabila memikirkan akhirat, hati saya bertambah cemas, takut-takut tidak dapat bersama denganmu. Kedudukanmu sudah tentu di syurga yang tinggi, manakala saya belum tentu kemungkinan di syurga paling bawah atau paling membimbangkan tidak dimasukkan ke dalam syurga langsung. Ketika itu saya tentu tidak bersua muka denganmu lagi." Mendengar kata Tsauban, baginda amat terharu. Namun baginda tidak dapat berbuat apa-apa kerana itu urusan Allah. Setelah peristiwa itu, turunlah wahyu kepada Rasulullah saw, bermaksud "Barangsiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka itu nanti akan bersama mereka yang diberi nikmat oleh Allah iaitu para nabi, syuhada, orang-orang soleh dan mereka yang sebaik-baik teman." Mendengarkan jaminan Allah ini, Tsauban menjadi gembira semula.

MORAL & IKTIBAR

1. Cinta kepada Rasulullah adalah cinta sejati yang berlandaskan keimanan yang tulen
2. Mencintai Rasul bermakna mencintai Allah
3. Kita bersama siapa yang kita sayangi. Jika di dunia sayangkan nabi, insyallah kita bersama nabi di akhirat nanti
4. Hati yang dalam kecintaan terhadap seseorang akan merasa rindu yang teramat sangat jika tidak bertemu
5. Pasangan sahabat yang berjumpa dan berpisah kerana Allah semata-mata akan mendapat naungan Arasy di hari akhirat kelak
6. Rasulullah amat mengetahui mana-mana umatnya yang mencintai baginda, meskipun baginda sudah wafat.
7. Rasulullah memberi syafaat kepada sesiapa di antara umatnya yang mengasihi baginda
8. Sebaik-baik sahabat ialah mereka yang berkawan di atas landasan keagamaan dan semata-mata kerana Allah.
Baca Lagi!
Thursday, September 25, 2008

Ramadhan makin senja

Sedar atau tak kita semua sudah menghampiri penghujung ramadhan. Dalam riuh rendah menyiapkan persiapan raya, tak kiralah dari yang kecik hingga yang besar, masing-masing sudah merasakan bahang hari lebaran. Namun Ramadhan yang hampir berlalu sudahkah kita gunakan sebaik mungkin untuk menggapai redha Ilahi? Persoalan buat diri ini dan juga buat teman-teman.

10 malam terakhir merupakan hadiah dari Ilahi bagi hambanya untuk menghindari dari azab api neraka. tidakkah hebat tawaran ini? tidakkah mahu kita berjual beli dengan Allah dalam hal ini?

Firman Allah dalam surah As-saf yang lebih kurang maksudnya
"Wahai orang-orang yang beriman, mahukah kamu Aku tunjukkan perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab api neraka. Berimanlah kepada Allah dan Rasulnya, dan berjihad pada jalan Allah dengan harta kamu dan jiwa kamu, dan itulah sebaik-baik jika kamu mengetahui"

marilah sama-sama kita rebut peluang yang diberikan oleh Ilahi ini. Jadikan Ramadhan kali ini sebagai salah satu jalan menempah syurga Ilahi. Pemergian Ramadhan harus ditangisi kerana belum tentu ramadhan seterusnya milik kita semua.

dalam kesibukan meniti hari-hari yang berlalu dalam kehidupan seharian, sibukkanlah juga diri kita untuk menjadi hamba Ilahi yang beriman yang menunaikan tanggungjawab sebagai hamba dengan sempurna.

Dikesempatan beberapa hari yang masih berbaki ini, ayuhlah sama-sama kita gunakan untuk topup amalan kita, dan yang paling penting adalah istiqamah selepas madrasah ramadhan ini.

setelah kamu berada dalam INIVERSITI OF RAMADHAN maka bersyukurlah kerana mungkin itu adalah pendaftaran yang terakhir bagi kamu. Oleh itu tunjangkanlah resahmu di dada SOLAT, himpunkan peritmu di genggaman DOA, tutupilah kekecewaanmu dengan KETAQWAAN dan nilaikan kesucian hatimu dengan keIKHLASAN hati, jangan biarkan dirimu lalai di Universiti ini. Rebutlah peluang 10 malam terakhir sebelum kamu grad. moga ijazah keredhaanNya menjadi milik mu.

"Annadamu Taubah"(penyesalan itu adalah taubat)
Baca Lagi!
Tuesday, September 23, 2008

Mengapa WANITA sangat Istimewa......

Mama dan Papa sedang menonton TV, seraya mama berkata. "..i letih la..dah lewat ni, i nak tido lah...."

Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur, nanti masuk pulak lipas...leceh pulak nanti..dah tu, ade pulak rice cooker dalam sink..rendam lepas makan tadi.. basuh jap... susun pinggan kat rak, lap dapur.. terpercik kena sambal masa masak tadi...check air panas dalam flusk.. takut habis pulak nanti malam anak nak susu...memang dah kering pun flusk ni, jerang la air... sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah kosong....salin la gula...check bubur untuk anak nak hantar ke taska esok..nasib baik ade lagi...ishh. ..ni lauk bila ni, semalam...dah beku dah...basuh la kejap....pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin basuh...penat dah ni, besok je la basuh...sidai kaian lap je lah... tik...bunyi air dah masak...salin air dalam flusk...ok settle...

baru teringat tak semayang lagi...on da way nak g bilik, papa tgk tv lagi...nampak pulak beg anak untuk hantar ke taska...check. ..baju 2 pasang, towel...towel kecik utk selsama...calamine lotion untuk sapu ruam...pampers 4 keping....alamak. .telupa pulak masukkan botol...basuh botol jap...ok settle...

ternampak pulak beg g keje...emm.. besok nak pakai beg polo coklat lah, asik2 pakai beg hitam ni je...salin jap barang2 g beg coklat...cek sume 6 poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh pulak..selalunya barang yang tertinggal tu la yang nak pakai nanti...hishhh sempit la beg ni...hangin je...nak kena beli ni beg baru...rasenya 25 hb ni Sogo sale nih...mana flyers tadi ek...ha ni die..ok, catit jap kat yellow sticker, nanti lupa..ok settle...

Tetiba dengar suara papa..."..u buat apa lagi tu..tadi kata nak tido.."...."..yelah nak tido la ni..nak smayang jap..."

masuk toilet..buat apa2 yang patut...cuci muka dulu..2 jenis lak tu...adoi..gosok gigi...smayang. ..pakai toner...pakai treatment cream...nak lawa and maintain punya pasal lah ni...

nanti orang kata baru anak satu dah macam anak 4 pulak...huhuhuhu. ..

bukak almari...emmm. ..pakai baju hijau ni lah besok...gosok kejap..check baju papa, baju papa pun kena gosok jugak ni...kat bilik belakang... la, napa komputer ni tak tutup ni..gelas kopi pun ade lagi, dah bersemut dah..ishhh ...g dapur, basuh, sambung gosok baju...gantung elok2...kemaskan baju gantung2...masukkan seluar papa yang dah kotor dalam tempat kotor...ok settle..

dgr suara papa lagi..."..i dah ngantuk ni.."..dalam pada nak masuk ke bilik...owh. ..pokok aku dah nak mati ni ha..lupa dah 3 hari tak siram...ok, siram jap...check jap pintu ni...sah tak kunci lagi...grill pun tak tutup..ni kalau tak check ni, senang2 je mat indon masuk rompak umah aku...bukak lampu luar..

ni mainan ni sepah2...masukkan la dalam bakul mainan budak ni...banyak nya...sampai bawah meja makan pun ade...adoi.. ..ok dah ...

ok dah boleh baring...adoi sakitnya pinggang...cium si comel ni kejap...selimutkan die...la..napa basah ni...emm, tukar la pempers ni...tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la...nanti g Sogo 25 hb ni beli la skali...ok sayang tido k...kalau boleh jangan la bangun tgh malam ni eh..tido sampai pagi k...gud nite..sweet dreams...

aaahh...sedapnya dapat baring...mana pulak lotion sapu kurus aku nih...ha, ni dia...sambil sapu lotion kurus,,,setkan alarm...setkan program kerja besok...pg kul 9.30 ade meeting.. ahh...boring. ..panas pulak lotion nih..dah la...emm..sedapnya lelapkan mata...Ya Allah...terima kasih untuk rezekiMU hari ini,...mohon keberkatan dari mu tuhan...papa pun bangun tutup tv..."...i dah ngantuk sangat ni...nak tido lah...citer pun tak best malam ni, bola pun takde..."...selang seminit ...dengar suara papa berkeruh...dah agak dah....

So?....apa yang peliknya..??

Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?...SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK KENA BUAT....tu yang tak boleh nak mati cepat tu...

Hantarkan ke 5 WANITA yang anda rasa hebat...pasti anda disayangi kerana memahami mereka...well, women understand women better... foward jugak kat lelaki-lelaki so mereka akan hargai emak, isteri, dan kawan 2 dengan lebih baik lagi...

Tak kira la wanita berkerjaya atau surirumah... setiap wanita adalah istemewa dengan cara mereka sendiri...

Kalau lelaki mengakui kebenaran ini....hormat dah hargailah mereka...untuk keperibadian dan kebolehan mereka untuk berdikari..

Oleh OrgPuang
Baca Lagi!

Bila wanita menjaga aurat

Semoga bermanfaat buat kita semua. Sedarlah wahai hamba Allah.Bila wanita menjaga auratnya dari pandangan lelaki bukan muhram, bukan sahaja dia menjaga maruah dirinya, malah maruah wanita mukmin keseluruhannya. Harga diri wanita terlalu mahal. Ini kerana syariat telah menetapkan supaya wanita berpakaian longgar dengan warna yang tidak menarik serta menutup seluruh badannya dari kepala hingga ke kaki.

Kalau dibuat perbandingan dari segi harta dunia seperti intan dan berlian, ianya dibungkus dengan rapi dan disimpan pula di dalam peti besi yang berkunci. Begitu juga diumpamakan dengan wanita, Kerana wanita yang bermaruah tidak akan mempamerkan tubuh badan di khalayak umum. Mereka masih boleh tampil di hadapan masyarakat bersesuaian dengan garisan syarak. Wanita tidak sepatutnya mengorbankan maruah dan dirinya semata-mata untuk mengejar pangkat, darjat, nama, harta dan kemewahan dunia.


Menyentuh berkenaan pakaian wanita, alhamdulillah sekarang telah ramai wanita yang menjaga auratnya, sekurang-kurangnya dengan memakai tudung. Dapat kita saksikan di sana sini wanita mula memakai tudung. Pemakaian tudung penutup aurat sudah melanda dari peringkat bawahan hingga kepada peringkat atasan. Samada dari golongan pelajar-pelajar sekolah hinggalah kepada pekerja-pekerja pejabat-pejabat.

Walaupun pelbagai gaya tudung diperaga dan dipakai, namun pemakaiannya masih tidak lengkap dan sempurna. Masih lagi menampakkan batang leher, dada dan sebagainya. Ada yang memakai tudung, tetapi pada masa yang sama memakai kain belah bawah atau berseluar ketat dan sebagainya. Pelbagai warna dan pelbagai fesyen tudung turut direka untuk wanita-wanita Islam kini.

Ada rekaan tudung yang dipakai dengan songkok di dalamnya, dihias pula dengan kerongsang (broach) yang menarik. Labuci warna-warni dijahit pula di atasnya. Dan berbagai-bagai gaya lagi yang dipaparkan dalam majalah dan suratkhabar fesyen untuk tudung. Rekaan itu kesemuanya bukan bertujuan untuk mengelakkan fitnah, sebaliknya menambahkan fitnah ke atas wanita.
Walhal sepatutnya pakaian bagi seorang wanita mukmin itu adalah bukan sahaja menutup auratnya, malah sekaligus menutup maruahnya sebagai seorang wanita. Iaitu pakaian dan tudung yang tidak menampakkan bentuk tubuh badan wanita, dan tidak berhias-hias yang mana akan menjadikan daya tarikan kepada lelaki bukan muhramnya. Sekaligus pakaian boleh melindungi wanita dari menjadi bahan gangguan lelaki yang tidak bertanggungjawab.

Bilamana wanita bertudung tetapi masih berhias-hias, maka terjadilah pakaian wanita Islam sekarang walaupun bertudung, tetapi semakin membesarkan riak dan bangga dalam diri. Sombong makin bertambah. Jalan mendabik dada. Terasa tudung kitalah yang paling cantik, up-to-date, sofistikated, bergaya, ada kelas dan sebagainya. Bertudung, tapi masih ingin bergaya.

Kesimpulannya, tudung yang kita pakai tidak membuahkan rasa kehambaan. Kita tidak merasakan diri ini hina, banyak berdosa dengan Tuhan mahupun dengan manusia. Kita tidak terasa bahawa menegakkan syariat dengan bertudung ini hanya satu amalan yang kecil yang mampu kita laksanakan. Kenapa hati mesti berbunga dan berbangga bila boleh memakai tudung?

Ada orang bertudung tetapi lalai atau tidak bersembahyang. Ada orang yang bertudung tapi masih lagi berkepit dan keluar dengan teman lelaki . Ada orang bertudung yang masih terlibat dengan pergaulan bebas. Ada orang bertudung yang masih menyentuh tangan-tangan lelaki yang bukan muhramnya. Dan bermacam-macam lagi maksiat yang dibuat oleh orang-orang bertudung termasuk kes-kes besar seperti zina, khalwat dan sebagainya.

Jadi, nilai tudung sudah dicemari oleh orang-orang yang sebegini. Orang Islam lain yang ingin ikut jejak orang-orang bertudung pun tersekat melihat sikap orang-orang yang mencemari hukum Islam. Mereka rasakan bertudung atau menutup aurat sama sahaja dengan tidak bertudung. Lebih baik tidak bertudung. Mereka rasa lebih bebas lagi.
Orang-orang bukan Islam pula tawar hati untuk masuk Islam kerana sikap umat Islam yang tidak menjaga kemuliaan hukum-hakam Islam. Walaupun bertudung, perangai mereka sama sahaja dengan orang-orang bukan Islam. mereka tidak nampak perbezaan agama Islam dengan agama mereka.

Lihatlah betapa besarnya peranan tudung untuk dakwah orang lain. Selama ini kita tidak sedar diri kitalah agen bagi Islam. Kita sebenarnya pendakwah Islam. Dakwah kita bukan seperti pendakwah lain tapi hanya melalui pakaian.

Kalau kita menutup aurat, tetapi tidak terus memperbaiki diri zahir dan batin dari masa ke semasa, kitalah punca gagalnya mesej Islam untuk disampaikan. Jangan lihat orang lain. Islam itu bermula dari diri kita sendiri.

Ini tidak bermakna kalau akhlak belum boleh jadi baik tidak boleh pakai tudung. Aurat, wajib ditutup tapi dalam masa yang sama, perbaikilah kesilapan diri dari masa ke semasa. Tudung di luar tudung di dalam (hati). Buang perangai suka mengumpat, berdengki, berbangga, ego, riak dan lain-lain penyakit hati.

Walau apapun, kewajipan bertudung tidak terlepas dari tanggungjawab setiap wanita Muslim. Samada baik atau tidak akhlak mereka, itu adalah antara mereka dengan Allah. Amat tidak wajar jika kita mengatakan si polanah itu walaupun bertudung, namun tetap berbuat kemungkaran. Berbuat kemungkaran adalah satu dosa, manakala tidak menutup aurat dengan menutup aurat adalah satu dosa lain.

Kalau sudah mula menutup aurat, elak-elaklah diri dari suka bertengkar. Hiasi diri dengan sifat tolak ansur. Sentiasa bermanis muka. Elakkan pergaulan bebas lelaki perempuan. Jangan lagi berjalan ke hulu ke hilir dengan teman lelaki. Serahkan pada Allah tentang jodoh. Memang Allah sudah tetapkan jodoh masing-masing. Yakinlah pada ketentuan qada' dan qadar dari Allah.

Apabila sudah menutup aurat, cuba kita tingkatkan amalan lain. Cuba jangan tinggal sembahyang lagi terutama dalam waktu bekerja. Cuba didik diri menjadi orang yang lemah-lembut. Buang sifat kasar dan sifat suka bercakap dengan suara meninggi. Buang sikap suka mengumpat, suka mengeji dan mengata hal orang lain. jaga tertib sebagai seorang wanita. Jaga diri dan maruah sebagai wanita Islam. Barulah nampak Islam itu indah dan cantik kerana indah dan cantiknya akhlak yang menghiasi peribadi wanita muslimah.

Barulah orang terpikat untuk mengamalkan Islam. Dengan ini, orang bukan Islam akan mula hormat dan mengakui "Islam is really beautiful." Semuanya bila individu Islam itu sudah cantik peribadinya. Oleh itu wahai wanita-wanita Islam sekalian, anda mesti mengorak langkah sekarang sebagai agen pengembang agama melalui pakaian.

Selamat beramal..(buat diri sendiri dan juga sahabat-sahabat sekalian)-permaisuri lebah
Baca Lagi!
Saya sangat tertarik dengan pembaharuan yang telah dilaksanakan oleh Acheh sejurus setelah berjaya menjadi wilayah yang sepenuhnya mengamalkan pentadbiran Islam dalam urusan urus tadbirnya. Terbaru, Acheh meletakkan syarat bacaan Al-Quran mesti baik sebelum seseorang itu dicalonkan sebagai bakal pentadbir wilayah tersebut.Acheh sudahpun membuktikan, meyakini bahawa Islam sudah mula memulakan langkah ke arah kebangkitan yang reality bukan lagi omongan anak-anak kecil semata.

Khabar dari Al-Aqsa pula memberitakan terkini, tiang yang menampung gerbang masjid suci tersebut mulai retak dek kerana korekan terowong bawah tanah oleh puak yahudi laknatullah yang menggelar diri mereka “Israel”. Hati umat mana yang tidak terguris pabila mendengar khabar, tempat sujudnya para anbiya’ terdahulu berimamkan kekasih Allah, Rasulullah tercinta, pada peristiwa besar dalam sirah Islam, Isra’ Mikraj dicabul sebegitu rupa.

Di Tebing Gaza, tidak kurang hebatnya. Aktiviti jual beli makanan sesama rakyat Palestin sempena Ramadhan tidak berjalan semeriah dahulu berikutan sekatan yang semakin kejam dilancarkan puak Israel ke atas mereka. Lmabakan makanan bertan-tan terdapat di sana sini namun tiada siapa yang punya wang untuk membeli. Ramadhan yang sepatutnya menjadi bulan rezeki kegembiraan, menjadi medan getir bagi mereka.

Jihad umat Islam antarabangsa sempena Ramadhan tidak pernah berehat. Pejuang di Somalia hanya melihat syahid di depan mata sahaja di mana mereka terpaksa berhempas pulas menentang kerakusan tentera Ethiopia.

“Jika kami mati ketika berpuasa kerana Allah, kami akan ke syurga,oleh itu tidak ada sebab mengapa kami harus mengurangkan serangan. Serangan pada bulan Ramadhan bukan sesuatu yang salah di sisi Islam kerana kami berperang dengan musuh Allah!” kata salah seorang pejuang Somalia dengan penuh semangat.

Iraq juga masih tidak punya harapan untuk menyambut Ramadahan dengan penuh keamanan tahun ini. Serangan bom dan pembunuhan masih tidak putus bersahutan. Tidak dapat dibayangkan betapa tangisan anak kecil yang kehilangan ibu dan ayah teresak sana sini, teriakan si ibu meratapi pemergian yang tak diduga sang anak dan esakan hiba seorang isteri memendam rindu kepada kematian si suami berlagu hiba. Inilah Ramadhan bagi mereka.

Permainan kotor musuh-musuh Islam semakin memuncak dan memualkan sekali. Demi untuk mengelakkan seruan jihad umat Islam sedunia kembali berkumandang, maka satu persatu singa –singa Islam abad ini dicantas. Siapa boleh lupa betapa gerunnya pihak barat terhadap Syeikh Ahmad Yassin sehinggakan insan mulia yang tidak berdaya, lumpuh hampir seluruh badan itu diserang bertubi-tubi menggunakan roket dan bom untuk dihapuskan. Gerunnya mereka pada pejuang-pejuang agama Allah yang benar. As-Syahid Hassan Al-Banna dan As-Syahid Sayyid Qutb juga tidak terkecuali. Malah ramai lagi para pejuang yang dikorbankan pihak musuh demi memastikan cita –cita cahaya ajaran nabi tidak bangkit kembali dari muka bumi ini!

Terbaru, Menteri Kabinet Israel, Rafi Eitan merancang untuk menculik Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad untuk dibicarakan di mahkamah Dunia di The Hague sepertimana yang telah mereka lakukan terhadap pemimpin Nazi, Adolf Eichmann satu tika dahulu.Peristiwa-peristiwa yang berlaku di dunia yang menatijahkan kesan besar terhadap umat Islam bergerak dengan begitu pantas sekali. Malaysia juga tidak terkecuali.

Bermula Dari Malaysia

Dalam kehangatan kita berbicara mengenai perubahan kuasa yang bakal berlaku 16 September ini, jangan kita terleka untuk membicarakan bagaimana masa depan Islamisasi di Malaysia itu sendiri. Sudahkah majoriti rakyat Malaysia yang bukan beragama Islam sudah memahami sepenuhnya agama utama yang tercatat dalam Perlembagaan Malaysia ini? Adakah umat Islam itu sendiri majoritinya sudah memahami bahawa kalimah syahadah Lailaha illallah wa Muhammadur Rasulullah itu bukan sekadar lafaz tahiyat semata?

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Zahid Hamidi , Malaysia dikatakan sangat dihormati pelbagai negara Islam di luar sana kerana ia merupakan negara Islam contoh. Malah Timbalan Pemuda UMNO Malaysia, Khairy Jamaluddin pernah mengelurkan kenyataan bahawa kita perlu berbangga kerana Malaysia merupakan pusat Halal-Hub terbesar di dunia.

Ya itu satu hal. Dari segi pembangunan kita memang terkehadapan berbanding negara Islam lain kerana kita tidak ada perang di sini. Kita mampu menjadi negara Halal-Hub terbesar juga kerana kita tidak sekatan makanan sepertimana yang berlaku di negara-negara saudara kita. Namun, bolehkah kita berbangga pabila peratus kes murtad semakin bertambah? Dalam utusan khas sempena kemerdekaan baru-baru ini, Mufti Perak Daruk Harussani Zakaria sekali lagi menegaskan berhubung isu ini yang dilihat semakin parah kepada Sultan Perak. Bolehkah kita berbangga pabila melihat ramai anak muda kita sudah hilang semangat kenegarawannya apatah lagi bersifat negarawan Muslim? Lihat aja siapa yang lebih ramai dalam majlis ilmu baik akademik mahupun agama.Golongan yang berumur berapa yang kelihatan begitu dahagakan ilmu? Masihkah kita boleh berbangga kita pengeluar rangkaian halal terbesar di dunia namun anak-anak muda kita masih bekerja di tempat yang masih tidak sah halal haramnya? Bagaimana yang bekerja di 7 Eleven mahupun pasar raya-pasar raya besar seperti Tesco, Giant, Carrefour dan lain-lain yang menyaksikan mereka terpaksa memegang, menuang malah mendapat gaji hasil dari penjualan minuman kencing syaitan ini? Ini tidak dikira lagi yang terpaksa bekerja di Hotel-hotel dek kerana masalah peluang pekerjaaan yang semakin menghimpit. Siapa yang menjaga kebajikan mereka?

“Kita tidak kira siapa yang memerintah namun yang kita mahu adalah Islam menjadi dasar pemerintahan.” – Tuan Guru Abd Hadi Awang

Ya, bagi pencinta Islam, kita mengimpikan mudah-mudahan perubahan besar yang bakal berlaku dalam negara nanti akan membuahkan masa depan yang lebih baik untuk umat Islam.

Penubuhan Kelab Penyokong oleh PAS adalah sesuatu yang boleh dibanggakan oleh umat Islam. Tidak kira kita parti mana, tapi lihatlah pada usaha mengelombangkan kefahaman Islam secara tidak langsung. Usaha murni dalam memartabatkan agama Allah melalui dakwah halus ini wajar dipuji. Kita tidak boleh menyalak tidak tentu hala sepertimana yang berlaku di demonstrasi aman yang hampir-hampir menjadi rusuhan terhadap kes Forum Bar Council dahulu. Salahkah mereka punya salah faham terhadap Islam apabila umat Islam itu sendiri tidak berperanan sepenuhnya menyebarkan kefahaman mengenainya?

Pemimpin itu silih berganti.

Pemimpin-pemimpin gerakan-gerakan Islam akan pergi satu tika nanti dan memerlukan pengganti. Menteri hari ini akan menjadi rakyat juga nanti. Namun, bagaimanakah corak pemerintahan menteri-menteri masa akan datang?

“Ada 2 golongan kalangan umatku, jika baik keduanya, maka baiklah manusia. Jika buruk keduanya, maka buruklha manusia.Itulah ulama’ dan umara’” – al-Hadith


Di sinilah peranan anak-anak muda yang ditarbiyyah apatah golongan mahasiswa Islam yang diharapkan menjadi para intelektualis yang kembali mengangkat sejarah peradaban keilmuan Islam. Kita tidak menerima bulat-bulat ilmu sekular yang didoktrin oleh Barat untuk faham saja-saja tapi kita akan mengolah dan memanipulasi ilmu yang baik itu selaras untuk membuahkan ilmu atau perlaksanaan yang akan mendatangkan keuntungan kepada Islam sepertimana strategi yang digunapakai oleh rakyat negara Jepun untuk bangkit dalam sector ekonomi dan perniagaan setelah kalah teruk dalam Perang Dunia Kedua satu tika dahulu .

Saya bersama para pimpinan GAMIS menanam tekad bahawa kami mahukan insyaAllah satu hari nanti, setiap corong pentadbiran akan dikuasai para pemimpin yang berjiwa tarbawi dan mahir siasah. Kita yakin bahawa dengan menguasai setiap ceruk dan ruang pentadbiran dengan kefahaman Islam mampu merubah Malaysia ke arah negara Islam yang lebih baik.

Berubahnya Malaysia maka peranan Malaysia dalam perkara diplomatik antarabangsa InsyaAllah akan turut berubah. Peranan kita dalam APEC, OIC , NAM, PBB dan lain-lain tidak lagi menjadi alah malu-malu kucing, tegasan isu mahu tak mahu. Akan tetapi, kita bakal menjadi harimau yang bangkit dari tidur dan ngaumannya bisa mengegarkan dunia barat apatahlagi dalam isu yang berhubung rapat dengan dunia Islam.

Maka dengan itu kita memerlukan ahli-ahli yang mantapnya tarbiyyahnya. Tabiyyah yang melahirkan abna’ul haraki yang bukan zuhud tak tentu hala tapi berani mendokong strategi penuh strategis. Mahasiswa yang ditarbiyyah menjadi pakar dalam bidang yang diceburi. Profesional selaras dengan waqie semasa dan berbudaya keilmuan dalam setiap tindakan. Kita mahu para pendokong Islam menjadi sepertimana para salafusssoleh dan pejuang terdahulu, punya wawasan luas dan matlamat yang tinggi. Tidak lagi berteriak remeh di kampung sendiri hal-hal yang kecil.

Buat para mahasiswa Islam, musuh kita biarlah pada masa depan bukan lagi kepincangan pentadbiran HEP, bukan lagi keangkuhan UMNO menelan kuasa tapi ancaman barat yang menyiat-nyiat hati umat Islam dengan rancangan kotor mahu memadamkan agama Allah ini.

Untuk ke arah semua itu ,hanya satu perkara yang bisa diungkapkan – AYUH REFORMASIKAN GERAKAN TARBIAH KITA.

“Anda semuda kepercayaan anda, setua keraguan anda, semuda keyakinan anda, setua ketakutan anda , semuda harapan anda dan setua kekecewaan anda”.

sumber dari :mawarmunawwarah
Baca Lagi!
Saturday, September 13, 2008

Tazkirah hari ini

Bukankah orang yang sedang mabuk cinta itu tidak pernah melupakan janji untuk bertemu dengan kekasih!! Kerana hari itulah ia boleh bertemu dengan kekasihnya yang ditunggu-tunggu. Cuma bilakah tarikh dan masanya tidak kita ketahui walaupun sudah ditentukan oleh kekasih kita semua.
Rasulullah S.A.W bersabda
“Perbanyakkanlah mengingati-ingat tentang perkara-perkara yang menghapus kelazatan(maut).”

Sabdanya yang lain
“Cukuplah mati itu menjadi penasihat (menginsafkan)”

Sabdanya lagi
“Sepintar-pintar manusia ialah orang yang mengingati mati dan sentiasa bersedia untuk menghadapinya. Mereka itulah orang-orang yang bijaksana. Mereka telah pergi dengan menbawa penghormatan dunia dan kemuliaan akhirat.”

Dari Abdullah bin Mutarrif, katanya: Sesungguhnya maut itu boleh melenyapkan kenikmatan dari orang-orang yang harus menerima nikmat, kerana itu carilah kenikmatan yang tidak berakhir dengan maut.

Ketahuilah bahawa orang-orang yang tenggelam dalam urusan dunia dan terpesona dengan tipu dayanya serta sangat cenderung dengan segala rupa syahwatnya, tidak syak lagi tentulah hatinya akan lalai dari mengigat perkara mati. Bahkan jika ia teringat akan mati nescaya ia akan membencinya dan mencuba seboleh mungkin hendak melarikan diri daripada mati. Mereka yang bersikap seperti ini adalah orang-orang yang disifatkan oleh Allah s.w.t dalam firmanNya: (Surah Al-Jumu’ah:8)

“Katakanlah bahawasanya maut yang kamu sekalian ingin lari darinya itu pasti akan menemui kamu, kemudian kamu sekalian akan dikembalikan kepada Zat yang Maha Mengetahui segala yang ghaib serta yang nyata, kelak dia akan memberitahu kamu segala yang apa telah kamu lakukan”

Manusia itu terbahagi kepada tiga kategori

1. Orang yang tenggelam dalam urusan keduniaan.
- Iaitu ia tiada mengingati tentang maut sama sekali. Kalaupun ia mengingati tentang maut justeru kerana merasa sedih yang dirinya akan meninggalkan segala harta kekayaannya kelak, ketika itu hatinya akan menyumpah-nyumpah kedatangan maut semacam ini tentulah tiada berguna, malah dirinya akan menjadi lebih jauh dari Allah Taala terus menerus.

2. Orang yang bertaubat atau mula bertaubat.
- Iaitu orang yang sering memperbanyakkan ingatan kepada maut yang akan mendatanginya, sehingga timbul dalam hatinya perasaan cemas dan takut serta bimbang akan mati. Oleh yang demikian ia akan menyempurnakan taubatnya dengan sesempurna-sempurna mungkin.

3. Orang yang mengenal diri sendiri yang selalu merasakan hayatnya akan berakhir.
- Maka pastilah ia akan sentiasa mengingati maut itu pada bila-bila masa sahaja.
Baca Lagi!
Thursday, September 11, 2008

Kisah Sahabat:Keberanian Umar cetus Kebangkitan umat islam


SAIDINA Umar tidak pernah mendapat pendidikan sekolah, apa lagi merantau ke pelosok negeri untuk menuntut ilmu atau hidup di kalangan ahli pemikir. Tetapi dia berjaya memberi contoh kepada kaumnya dalam mengurus pemerintahan dan kekuasaan yang penuh dengan keadilan, kebijaksanaan, keutamaan dan berlandaskan fiqh (hukum) Islam.

SAIDINA Umar tidak pernah mendapat pendidikan sekolah, apa lagi merantau ke pelosok negeri untuk menuntut ilmu atau hidup di kalangan ahli pemikir. Tetapi dia berjaya memberi contoh kepada kaumnya dalam mengurus pemerintahan dan kekuasaan yang penuh dengan keadilan, kebijaksanaan, keutamaan dan berlandaskan fiqh (hukum) Islam.

Sebelum memeluk Islam, Umar dikenali di kalangan kaumnya sebagai utusan yang mampu berdiskusi, berdialog dan menyelesaikan pelbagai urusan. Dia juga pedagang yang mahir dan tekun dalam perdagangannya.

Umar dikenali sebagai orang yang mempunyai peribadi kasar, kukuh dalam memegang prinsip dan berkedudukan tinggi. Oleh kerana itulah dia digelar Al-Faruq Umar Ibnul Khattab.

Selepas memeluk Islam, Umat pernah bertanya kepada Rasulullah SAW: ?Ya, Rasulullah, mengapa kita bersembunyi dalam menyiarkan agama kita, pada hal kita berada di atas kebenaran dan mereka (kaum kafir) kebatilan??

Rasulullah SAW menjawab: ?Jumlah kita sedikit dan kamu dapat melihat sendiri apa yang selalu kita alami.?

Umar berkata lagi: ?Demi yang mengutus engkau dengan hak, akan berjanji bahawa tiap-tiap tempat yang pernah aku sebarkan kekafiran, akan aku datangi untuk menyebarkan keimanan.?

Pada suatu hari Rasulullah SAW bersama kaumnya menuju Kaabah dengan dua barisan. Barisan pertama dipimpin oleh Hamzah dan kedua dipimpin oleh Umar. Ketika melihat barisan yang dipimpin oleh Hamzah dan Umar, kaum kafir tampak muram dan kecut hatinya. Maka, sejak itul Rasulullah SAW memberi gelaran ?Al-faruq? bererti ?pembeza di antara hak dengan batil? kepada Umar.

Ketika kaum Muslimin hijrah ke Madinah, mereka seluruhnya meninggalkan kota Makkah secara sembunyi-sembunyi kecuali Umar. Hanya Umar yang hijrah secara terang-terangan.

Dia sengaja pergi pada siang hari dan melalui gerombolan Quraisy. Ketika melalui mereka, Umar berkata: ?Aku akan meninggalkan Makkah dan berhijrah ke Madinah. Barang siapa yang ingin menjadikan ibunya kehilangan puteranya atau ingin anaknya menjadi yatim, silakan menghadang aku di belakang lembah ini!?

Mendengar perkataan Umar yang gagah itu, tidak seorang pun yang berani mengekori apa lagi mencegah Umar.

Itulah kekuatan yang dimiliki Umar sejak awal keimanannya hingga dalam mengharungi seluruh kehidupannya.

Pada zaman seperti ini, alangkah perlunya kita memiliki orang seperti Umar. Kuat jiwa raganya dan kukuh keperibadiannya. Kerana Allah senang kepada orang yang berjiwa kuat dan benci kepada orang berjiwa lemah.

Apa yang dapat membangkitkan kejayaan Islam adalah apa dan bagaimana yang pernah dikerjakan kaum Muslimin terdahulu.

Ketokohan Umar turut terserlah ketika peristiwa Siti Aisyah difitnah. Rasulullah SAW bermusyawarah dengan beberapa tokoh sahabat untuk meminta pandangan mereka.

Ketika Baginda berbicara dengan Umar, dia berkata ?Ya, Rasulullah, siapakah yang mengahwinkan Rasulullah dengan Aisyah?? Nabi SAW menjawab: "Allah".

Umar bertanya lagi: "Apakah Allah menipu anda"?

"Maha suci, Engkau, ya, Allah, sesungguhnya ini berita bohong yang besar," ucap Rasulullah SAW.

Selepas Baginda mengucapkan itu, turunlah firman Allah bermaksud: "Dan mengapa kamu tidak berkata, waktu mendengar berita bohong itu: ?Sekali-kali tidaklah patut bagi kita memperkatakan ini. Maka Suci Engkau (Ya Rabb kami), ini adalah dusta yang besar."(Surah an-Nuur, ayat 16).

INTI PATI
Saidina Umar

Tidak berpelajaran, tetapi rajin mendalami ilmu agama
Berani menghadapi dugaan kaum kafir Quraisy
Sabahat setia Nabi Muhammad ketika awal kebangkitan Islam
Umar dikenali sebagai orang yang mempunyai peribadi kasar, kukuh dalam memegang prinsip dan berkedudukan tinggi.
Oleh kerana itulah dia digelar Al-Faruq Umar Ibnul Khattab.
Baca Lagi!

My Family Jannati (Konvokesyen)


Walaupun sudah lama berlalu majlis ini, namun ia tetap didalam kenangan. Bagaimana seronoknya dapat bersama sahabat-sahabat dan juga family masing-masing. Walaupun majlis yang simple, tetap meninggalkan nostalgia yang istimewa. Tengah tunggu pengarah program bagi gambar konvo nie...


Antara gambar-gambar





Baca Lagi!

Hari ini 12 Ramadhan


Alhamdulillah dapat juga blog ini muncul kembali selepas beberapa kekangan-kekangan yang disengajakan. Ada hikmahnya juga semua yang berlaku. Semua yang terjadi membuatkan saya merenung kembali sejenak, apa yang sebenarnya hendak digarapkan didalam blog. Adakah suka-suka atau untuk menjalankan tanggungjawab sebagai seorang hamba. Atau mungkin juga sekadar ikut-ikutan, namun tiada tujuan yang hakiki. (Biarkan hati, fikiran dan iman masing-masing tentukan.)

Apa yang bermain dalam fikiran, yang sebelum ini serabut akhirnya terurai satu persatu. Alhamdullillah Allah tahu apa yang terbaik untuk semua makhluknya. Namun bukan ini yang saya ingin perkatakan.

Hari ini 12 ramadhan, sudah menghampiri pertengahan ramadhan. Entahlah keseluruhan keberkatan bulan ramadhan sudah digunakan sabaik mungkin atau tak. Ataupun sekarang sudah seronok menunggu anak bulan syawal, masing-masing boleh tentukan dan muhasabah kembali. Namun sepatutnya yang ditunggu oleh seorang hamba bukanlah anak bulan syawal, tetapi anak bulan ramadhan. Dan sesungguhnya anak bulan ramadhan sudah memang kelihatan. Gunakanlah ia sebaik mungkin.

Ini kerana ia merupakan bulan yang dinantikan oleh seluruh umat islam, memandangkan ia bulan yang mulia dan memberikan tertalu banyak manfaat, faedah, fadhilat dan masa depan yang cerah bagi sesiapa yang menghayatinya. Moga-moga ibadah kita semua diterima olehNya.

“Ya Allah, di bulanMu yang penuh mulia ini, kami memohon semoga kami mendapat rahmatmu yang mencurah-curah, juga dapat menggapai keampunan dariMu ya Allah dan Engkau lepaskanlah kami semua dari azab neraka Ya Allah”. Amin..

Bertafakur sejenak lebih baik dari solat 1000 rakaat. Wallahuallam
Baca Lagi!

Allah Know Best

Itulah ungkapan yang terbaik dalam mentafsirkan kehidupan kita yang sebenarnya. Ya, mungkin kadang-kadang kita akan mempertikaikan sesuatu yang bukan menjadi kehendak kita, namun “ALLAH KNOWS BEST”. Kita merancang, allah juga merancang, dan sebaik-baik perancangan adalah dari pencipta yang haq. Ana ingin memetik kata-kata yang dihantar oleh sahabat ana melalui henset, ‘God will answer PRAYERS in three ways… He says YES & GIVES you what u WANT. He says NO & GIVES you something BETTER. He says WAIT & GIVES you the best in his own time. Listen to your heart and believe … “ALLAH KNOWS BEST”.

Apa jua yang terjadi atau belaku menyimpan seribu satu hikmah yang tidak dapat dijangkakan oleh akal fikiran kita. Namun, seharusnya kita memanjatkan syukur kehadrat ilahi walau apa pun yang terjadi kerana “ALLAH KNOWS BEST”. Kadang-kadang kita akan rasa kesakitan, kegembiraan, kesedihan, kepiluan, keluh kesah dan macam-macam lagi perasaan yang allah anugerahkan, sekali lagi “ALLAH KNOWS BEST”.

DIA yang menganugerahkan kepada kita semua agar kita dapat merasai betapa nikmatnya kehidupan yang fana ini. Itupun jika digunakan pada jalan yang sepatutnya, jika tidak ia hanyalah seumpana mebinasakan diri sendiri di lembah kebinasaan.

Boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.(Al-Baqarah:216)

Kita meminta untuk kuat, dan Allah berikan kesusahan, untuk membuat kita lebih tabah.
Kita meminta untuk bijak, dan Allah berikan masalah untuk diselesaikan.
Kita meminta untuk kaya, dan Allah berikan otak dan anggota untuk kerja.
Kita meminta untuk berani, dan Allah berikan bahaya yang mendatang.
Kita meminta untuk kasih sayang, dan Allah berikan peluang untuk menolong sesama insan.

Apa jua yang kita minta “ALLAH KNOWS BEST”.
Baca Lagi!