Wednesday, October 15, 2008

Isu Kampung Plentong – Menuntut Sebuah Keadilan

Seramai 34 orang wakil Gabungan Bertindak Mahasiswa Selatan (GBMS) yang terdiri daripada GAMIS Johor dan DEMA telah turun ke Kampung Baru Plentong Tengah untuk mengadakan tinjauan di kampung tersebut. Hasil daripada tinjauan kami, kami mendesak pihak kerajaan untuk mengadakan satu resolusi yang terbaik bagi kepentingan semua pihak terutamanya penduduk.

Tindakan menghalau 3000 penduduk bukanlah satu penyelesaian yang terbaik. Ini kerana kebanyakan penduduk adalah peneroka tanah yang telah 24 tahun menetap di situ. Sebahagian daripada penduduk juga telah mengeluarkan wang pendahuluan bagi mendapatkan hak milik tanah ini. Kami memohon agar pihak kerajaan membuat keputusan yang terbaik baik bagi memastikan kebajikan rakyat terjaga.


Sekiranya penduduk dihalau daripada kawasan ini tanpa pembelaan yang sewajarnya, banyak pihak yang akan mendapat kesan negatif. Diantara kesannya adalah

-Tempat kerja akan menjadi jauh bagi penduduk yang telah berkerja.

-Anak-anak yang bersekolah juga terpaksa menanggung kesan jika dihalau kerana sekolah juga akan menjadi jauh.

-Segala usaha yang dilakukan untuk membuat rumah selama ini, menjadi sia-sia sahaja.

-Pelajar yang akan mengambil peperiksaaan PMR dan SPM juga akan terganggu konsentrasi mereka terhadap pelajaran dan peperiksaan.

Sehubungan dengan itu, kami berharap agar pihak kerajaan dapat melanjutkan kes ini selama 2 tahun lagi dan mewujudkan satu biro khas bagi menyesaikan isu ini. Ia adalah bagi memastikan penyelesaian secara baik dapat dibuat dan untuk memastikan tiada keganasan dan kezaliman berlaku.

sumber :http://gamisjohor.blogspot.com/
.

0 comments: